Spady drukarskie i marginesy

Wyobraź sobie, że tworzysz projekt wizytówki o wymiarach 50mm x 90mm. Przygotowujesz kolorowe tło, umieszczasz logo, wprowadzasz niezbędne dane kontaktowe, po czym żmudnie dobierasz kolorystykę i czcionki, tak, aby Twoje małe dzieło finalnie prezentowało się jak najlepiej. W końcu wysyłasz swój projekt do drukarni. Czekasz na przesyłkę kilka dni, a kiedy już otrzymujesz plik nowych wizytówek spotyka Cię niemiłe rozczarowanie – część albo większość z nich posiada na brzegach nieestetyczne białe paski. Jak to? Skąd one się wzięły?

Czym są spady drukarskie i dlaczego są potrzebne?

Przyczyna białych krawędzi jest bardzo prosta. Po wydrukowaniu Twoich wizytówek są one przycinane za pomocą maszyn tnących. Gwarantują one bardzo dużą precyzję i jakość cięcia, jednak żadna maszyna nie jest idealna i każda posiada swoją tolerancję pasowania. Wystarczy, że wydruk w maszynie drukującej przesunie się o kilka dziesiątych milimetra, w maszynie tnącej również, a na brzegu wizytówki odnotujesz biały pasek.

Aby zabezpieczyć się przed taką sytuacją w projekcie należy uwzględnić spady drukarskie, czyli 2-milimetrowy margines z tła projektu, który dodaje się do formatu. To może brzmieć nieco enigmatycznie, dlatego spieszę z wyjaśnieniem.

Jak dodać spady do Twojego projektu?

Pierwszym krokiem, od którego należy rozpocząć projekt to wprowadzenie jego wymiarów do programu graficznego. Jak ustaliliśmy na początku, przygotowujemy wizytówkę 50mm x 90mm, czyli 90mm stanowi naszą szerokość, a 50mm – wysokość. Tym samym określamy tzw. format netto naszej wizytówki. Następnie dodajemy 2-milimetrowe spady z każdej strony naszego projektu – spad górny 2mm, spad dolny 2mm, spad lewy 2mm i spad prawy 2 mm. Tym samym uzyskujemy tzw. format brutto, czyli projekt wizytówki o wymiarach 54mm x 94mm.

Spady drukarskie dodane! Co dalej?

Kolejnym krokiem jest wypełnienie wizytówki tłem, grafikami oraz treścią, która Ciebie interesuje. Aby wcześniej dodane przez Ciebie spady spełniły swoją funkcję musisz pamiętać, żeby krawędź tła lub grafiki łączyła się z krawędzią formatu brutto. Jest to bardzo istotne, ponieważ po wydruku Twoje wizytówki wylądują w maszynie tnącej, która dotnie wizytówki do formatu netto i „odrzuci” to, co jest w obszarze formatu brutto. W przypadku przesunięcia papieru o dziesiątki milimetrów maszyna tnąca podczas cięcia może naruszyć obszar formatu brutto, który jest w kolorze tła. Dzięki temu krawędź wizytówki nie będzie biała.

Zdarza się czasami, że błąd maszyny tnącej jest nieco większy. Aby ustrzec się przed stratą na skutek cięcia ważnych elementów treści wizytówki znajdujących się w obszarze formatu netto, zaleca się stosowanie marginesów wewnętrznych.

Logo, grafiki czy tekst powinny być oddalone od linii formatu netto o minimum 3 mm.

Jaki będzie finalny efekt?

Dzięki zastosowaniu spadów drukarskich oraz marginesów wewnętrznych otrzymasz produkt pozbawiony białych, nieestetycznych krawędzi, a istotne elementy znajdujące się w obszarze netto nie zostaną odcięte. Stosowanie spadów drukarskich i marginesów jest ważne nie tylko podczas projektowania wizytówki. Te same zasady obowiązują również podczas przygotowania projektu ulotki, plakatu, naklejki oraz innych wydruków, gdzie konieczne jest przycięcie produktu do określonego formatu.

NEXT MAX Producent reklam
Logo
Login/Register access is temporary disabled